Co je to WordPress
Přemýšlíte o zřízení webových stránek ve WordPressu? Pokud ano, právě zde o něm najdete ty nejdůležitější informace.
WordPress je nejpopulárnější open source redakční systém pro tvorbu webových stránek a samotný WordPress je uživatelům k dispozici zcela zdarma. K provozu webu ve WordPressu však rozhodně potřebujete vlastní doménu a hosting. Bez toho nelze webové stránky provozovat.
Správa webu ve WordPressu a návody
Univerzální návod pro WordPress a správu stránek nelze vytvořit. Proč? Protože správa webu je vždy ovlivněna vybranou šablonou a za všech okolností se řídí právě možnostmi šablony. Šablon pro WordPress je však takové množství, že není v ničích silách návody sestavovat. Každý uživatel, respektive správce webu, si proto musí vystačit s návody samotného tvůrce šablony. Pravdou je, že ne všechny návody jsou podrobné. Většina tvůrců šablon totiž spoléhá na pokročilé znalosti uživatelů. Dá se tak říci, že náročné šablony s mnoha možnostmi nastavení, nejsou pro začátečníky příliš vhodnou volbou.
Je WordPress pro každého?
Rozhodně ano, web ve WordPressu může mít opravdu každý, stačí si opatřit vhodný hosting a začít lze v tomto směru okamžitě. Druhá otázka je, jak moc jste v oblasti tvorby webu zdatní, jaké máte znalosti. Co se týká správy hostingu či instalace samotného WordPressu, zkušenosti dnes nebývají tolik potřeba. Hosting určený speciálně pro WordPress mívá již potřebná nastavení a web, potažmo WordPress, nainstalujete dneska běžně jediným kliknutím, případně vám poskytovatel hostingu rád pomůže. To je nejmenší starost.
Výběr hostingu
Jaký hosting pro svůj web zvolíte, to je samozřejmě na vás, sama za sebe bych vám doporučovala Webglobe. Nepatří sice k nejlevnějším, ale mají moderní a přehlednou administraci, hosting je spolehlivý, podpora vám v případě potíží ochotně pomůže a pozor! WordPress máte u nich už nainstalovaný, což je o o starost méně. Do tvorby webu se můžete pustit okamžitě. Dalším bonusem u Webglobe je WordPress kurz, předinstalované důležité pluginy nebo nápověda v administraci webu. Pro začátečníky je zkrátka tento hosting jako dělaný.
Čemu se rozhodně vyhněte, pak jakémukoli hostingu zdarma, je to peklo. WordPress potřebuje kvalitní hosting. Je to základ pro správný a hladký chod webu.
Za jak dlouho lze web ve WordPressu vytvořit?
Základní nastavení vám nezabere více než pár minut. Všechno je v češtině a sotva narazíte na záludnosti. Základní nastavení jako takové je pro každý web vždy stejné. Konkrétně se jedná o nastavení / OBECNÉ – PUBLIKOVÁNÍ – ZOBRAZOVÁNÍ – NASTAVENÍ KOMENTÁŘŮ – MÉDIA – TRVALÉ ODKAZY – SOUKROMÍ. Jakmile máte nastaveno, měli byste si zvolit pro svůj web šablonu. Teprve potom ve skutečnosti uvidíte, jak je pro vás správa webu náročná a kolik času tvorbou přibližně strávíte. Může to být několik dní, týdnů, ale výjimkou nejsou ani měsíce.
Samozřejmě záleží i na tom, kdo vám web tvoří. Pokud si web tvoříte sami a nemáte s WordPressem zkušenosti, doba uvedení do ostrého provozu se může nemile protáhnout. Proto je dobré zvážit, kdy chcete webové stránky doopravdy spustit. Jestliže chvátáte a nechcete nic odkládat, pak se nabízí jedině pomoc odborníka. Ta dokáže celý proces výrazně urychlit a web může být připraven během dní či pár týdnů. Záleží především na počtu stránek, k jakému účelu má web sloužit, zda máte již přichystané veškeré texty apod.
Kolik stojí web ve WordPressu?
Obecně od pár stovek po tisíce. WordPress jako takový je samozřejmě zdarma, za ten neplatíte nic, ale potřebujete hosting a ten již zdarma není. Na hosting zdarma zapomeňte, na něm nikdy nešetřete. Rovněž potřebujete doménu, ale tam se do pár stovek vlezete s přehledem. Takže to jsou první dvě nezbytné položky. Cenu pak bude určovat spíše cena hostingu, ta se liší podle poskytovatele. Za hosting můžete zaplatit 500 na rok, ale i 3000. Každopádně vám doporučuju vybírat hosting určený přímo pro samotný WordPress, ten dneska nabízí téměř každý.
Co dále určuje cenu webu
- Výběr šablony / můžete vybrat šablonu zdarma, ale také premium (placenou)
- Pluginy / stejně jako u šablony platí, že jsou k dispozici pluginy zdarma i placené
- Kdo vám web bude tvořit / můžete si web vytvořit sami, čímž ušetříte, nebo vám ho vytvoří někdo jiný
Obecně platí asi toto. Plánujete-li firemní web, který vám má vydělávat peníze, investicím se sotva vyhnete a nevyplatí se na něm příliš škudlit. Jestliže půjde pouze o zájmový web, který děláte víceméně z dlouhé chvíle a nemáte s ním do budoucna jasné plány, velkých investic netřeba.
Zde se ještě vrátím k předešlému bodu, za jak dlouho lze web spustit, který s cenou úzce souvisí. Jak již bylo zmíněno výše, hodně záleží na tom, jaké máte s WordPressem zkušenosti a za jak dlouho hodláte webovky uvést do provozu. Chcete-li zkrátit dobu spuštění na minimum, ale postrádáte patřičné zkušenosti nebo na tvorbu nemáte dostatek času, nejspíš si najmete odborníka přes WordPress. V tomto případě hraje roli, jak rozsáhlý web plánujete.
Jednostránkové prezentace se pohybují v ceně 10 000 – 15 000 korun. Vícestránkové prezentace vesměs od 12 000 – 50 000 Kč, občas i více, cenu vždy výrazně ovlivní funkce, které požadujete, potom také počet vytvořených stránek, ale i grafické požadavky a zpracování. Logicky pak platí – čím náročnější web, tím vyšší cena. Speciální weby, převážně pak weby velkých firem, se běžně vyšplhají na cenu přes sto tisíc.
Vybrat šablonu zdarma, premium nebo na míru?
V tomto případě se řiďte především zdravým selským rozumem. Jak jsem již zmínila, záleží především na tom, k čemu web bude sloužit. Pro zájmový web se vám asi nebude chtít do šablony investovat, což je pochopitelné, pak tedy vyzkoušejte nějakou šablonu zdarma. Vybrat tu pravou sice zabere dost času, ale jistě najdete.
Pokud jde o firemní web, tam bych se šablonou zdarma již váhala a raději se poohlédla po prémiové. Investice do kvalitní šablony není v tomto případě zbytečná a určitě vás nezruinuje. Počítejte s cenou 500 – 2500 Kč. Záleží na typu šablony, ale většinou jde o investici jednorázovou. Abyste měli snazší rozhodování, nabízím možnost otestování premium šablon. Snadněji tak zjistíte, která je pro váš projekt ta pravá.
Co se pak týká šablon na míru, ty jsou pro účely klasického firemního webu zbytečně drahé a malým firmám nebo živnostníkům se taková investice běžně nevyplatí. Ceny se pohybují v řádu desetitisíců (v tom lepším případě). Pokud nejste velká korporace, šablona na míru je zbytečný nadstandard. Leda byste potřebovali natolik speciální funkce, které nelze běžně nainstalovat v podobě dostupných pluginů.
V zásadě platí, že u jakýchkoli jednoduchým webových stránek bez zvláštních funkcí, si bohatě vystačíte s prémiovou šablonou. Důležité jsou především pravidelné aktualizace.
Více o šablonách se dočtete zde: Šablony pro WordPress
Kde zakoupit šablonu pro WordPress
Šablonu můžete zakoupit na různých místech, od stránek jednotlivců, potažmo tvůrců šablon, agentur, po specializovaná tržiště. Sama za sebe vám rozhodně doporučuju tržiště Themeforest (toto tržiště vám doporučí vlastně každý). Veškeré mnou poskytované šablony k otestování jsem zakoupila právě tam a mám s nimi dlouholeté zkušenosti.
Výhodou nákupu na Themeforest je to, že šablony jsou ověřené (prochází kontrolou), a platba je vždy jednorázová, nic víc neplatíte. Připlatit si můžete akorát za podporu pro šablonu, která po půl roce vyprší, ale to nebývá většinou potřeba. Spousta tvůrců vám poradí i po vypršení platnosti půlroční podpory.
Mezi jedno ze základních pravidel pak patří – nikdy, nikdy, ale opravdu nikdy, neinstalujte na web šablony a pluginy z neznámých nebo pochybných zdrojů, především warez stránek. Vždy se ujistěte, že stahujete nebo nakupujete šablonu od samotného tvůrce, nikdy jinak. Nejenže je taková šablona nelegální, ale web si můžete poměrně snadno zavirovat. Hodně opatrní pak buďte zejména na Etsy, tam se to nelegálními kopiemi jenom hemží. Navíc je dnes velké množství šablon vázáno na licenční kód. To znamená jediné, šablona bez licenčního klíče je vám k ničemu, protože ji nespustíte.
Platí tak jednoduché pravidlo, při nákupu šablony si ve vlastním zájmu ověřte, že nakupujete šablonu od samotného tvůrce a nikdy nenakupujte na pochybných místech, kde jsou šablony za hubičku. Minimální cena většinou začíná na 19 dolerech.
Podrobně se šablonám a jejich nákupu věnuji ve speciálním článku: Šablony pro WordPress
WordPress a aktualizace
WordPress se neustále vyvíjí. Přichází tak nové aktualizace, občas i nové funkce. Spolu s ním musí být zákonitě aktualizovány i šablony a pluginy, protože pouze díky tomu je zajištěna kompatibilita. V momentě, kdy přijde šablona nebo pluginy o aktualizace a dále se nevyvíjí, je to malér. V tomto případě nezbývá nic jiného, než šablonu vyměnit, ale i pluginy nahradit jinými, což není vždy snadné.
Toto je bohužel jedna ze stinných stránek WordPressu. Proto je také potřeba, vybírat šablony i pluginy uvážlivě.
Pravdou je, že spousta majitelů stránek aktualizace nedělá, což je velká chyba. Jsou to tedy většinou ti, co web mají, ale příliš mu nerozumí a neví, jak se o něj starat, nebo ti, co na něj nemají čas. Občas je na vině i strach, že po aktualizaci nastane zádrhel. Ano, i k tomu může dojít. Tyto problémy způsobí právě špatná kompatibilita šablony nebo pluginů.
Z toho důvodu také razím pravidlo a radím to všem, kteří se na WordPress ptají, nikdy neinstalujte na web příliš mnoho pluginů! Vždy pouze ty, které opravdu využijete, těch bude nejspíš jen pár. Čím méně pluginů, tím menší riziko komplikací a tím rychleší web. Každý plugin navíc vám web zpomaluje. Pluginy, které již nepoužíváte, samozřejmě odinstalujte.
WordPress a e-shop
K tomu řeknu nejspíš pouze jedno, klasický e-shop ve WordPressu vám příliš nedoporučuju. Jedou na něm sice i větší e-shopy, ale plánujete-li mít internetový obchod s více položkami (50+), WordPressu se vyhněte. Za hosting byste si v tomto případě dost připlatili, protože na obyčejném sdíleném vám e-shop zkrátka nepojede. Lépe řečeno pojede, ale ne moc rychle, WooCommerce je náročná na místo. Při vyšší návštěvnosti by vám web začal padat. Je tak třeba alespoň cloudový hosting, nejlépe pak vlastní server. Dále je potřeba instalace dalších pluginů (ty většinou nejsou zdarma), protože e-shop musíte plně zautomatizovat, včetně fakturace. Ano, to jsou další investice, taky spousta práce, navíc je fajn se v tomto případě ve WordPressu již krapet orientovat. Jako začátečník si se spoustou věcí nebudete vědět rady, což vás zaručeně na delší čas otráví.
Ale abych na WordPress nebyla v tomto směru tak zlá a nespravedlivá. K prodeji lze samozřejmě skvěle využít. Výborný je třeba při prodeji digitálních produktů, kdy ho můžete směle zkombinovat s doplňkovou platební bránou a produkty na webu vlastně jen vystavíte. Samotný prodej pak již proběhne jinde, což zákazník nemusí vůbec zaznamenat. Skvělá je např. platební brána Pays (doporučuji omrknout a prozkoumat)
WordPress je velice jednoduchý aneb co tvoří váš web
Ano, je to tak, WordPress je ve své podstatě velice jednoduchý. Složitým a neohrabaným ho může udělat až vybraná šablona nebo pluginy. Proto znovu opakuji, vybírejte vždy uvážlivě, neinstalujte na web zbytečnosti, přiděláte si tím akorát práci navíc a přivodíte naprosto zbytečné bolesti hlavy. Přitom tvořit něco vlastního a ještě vydělávat peníze má být radost. I tvorba webu může být zábava, tak nač si ji zbytečně komplikovat.
Většinu webových stránek tvoří vždy texty a obrázky, případně kontaktní formulář, rezervační formulář. To vše dnes na web vkládáte pomocí tzv. prvků (widgetů). Celý web pak tvoří / záhlaví – zápatí – menu – stránky – příspěvky.
To je jediné, co se musíte naučit ovládat a tvořit. Záhlaví, zápatí, menu vytváříte vesměs pouze jednou. Dále tvoříte stránky a příspěvky, na ty pak vkládáte texty a obrázky, případně speciální prvky, ale i ty jsou vlastně zase jen tvořeny texty a obrázky. Dá se říci, že nic víc nepotřebujete!
Všechno ostatní je jen o grafice, přesněji, jak texty a obrázky umíte skloubit dohromady, do líbivého vizuálu. Web by v dnešní době rozhodně neměl být pouze „jakýsi informativní kanál“, naopak. Je to vaše výkladní skříň, vizitka, ale také pomyslný obal! Což znamená, že pokud něco nabízíte a ať je to cokoli, musí to být zabaleno do toho nejlákavějšího obalu, který vábí k prozkoumání a zároveň nákupu! Pokud vám někdo tvrdí, že na vzhledu nezáleží a web můžete vyladit kdykoli později, šeredně se plete a je to velice amatérský názor.
Ale neklesejte na mysli, mít dobře strukturovaný a líbivý web, nemusí být obtížné. S designem vám totiž ve velké míře pomůže především šablona. Na jejím výběru si tak dejte obzvláště záležet, nic nepodceňujte. Šablona je kostrou vašeho webu a základním stavebním kamenem. Proto se také investice do dobré šablony obzvláště vyplatí. Šablonu není vždy snadné změnit, proto její výběr neodkládejte na později. Spolu se šablonou se mnohdy výrazně změní nejen celkový design, ale i prvky, které používáte. Také by mohlo dojít na situaci, kdy byste museli velkou část webu kompletně předělat.
Jestli váháte, jakou šablonu pro svůj projekt vybrat, můžete si ji u mne jednoduše otestovat – TESTOVÁNÍ ŠABLON
Tvořit web svépomocí nebo si někoho najmout aneb proč mít vlastní web
Na tuto otázku už nejspíš odpověď znáte, po tom všem, co bylo napsáno, přesto alespoň malé shrnutí na závěr. Co se tvorby webu týče, rozhodující jsou především vaše časové a finanční možnosti, roli hrají i zkušenosti nebo vůbec chuť, se do tvorby webu svépomocí pustit.
Je spousta těch, co web potřebují, ale nemají na to při své vytíženosti čas, ale bohužel i těch, co s podnikáním teprve začínají a finanční prostředky pro investici do webu zkrátka chybí. Na rovinu však říkám, že podnikat v dnešní době, tvořit zisk a nemít web, je takřka nemožné. Webové stránky jsou naprostý základ a cesta k vašemu výdělku. Bez webu mohou podnikat jen ti, které živí sociální sítě. Nicméně klasické podnikání, kde je nabídka zboží nebo služeb, včetně prodeje digitálních produktů, to vám bez webu nikdy nemůže dobře fungovat. Pouze na sociální sítě tak nikdy nespoléhejte, budete působit jako amatér a překupníček, který to se svým podnikáním nemyslí vážně, což není dobrá vizitka. Díky webu budete naopak působit důvěryhodně, jako profesionál, seriózní obchodník či specialista ve svém oboru.
Sociální sítě dokážou skvěle posloužit, samozřejmě, ani bez těch se dneska neobejdete, ale berte je pouze jako doplňkový kanál své propagace při vyhledávání zákazníků.
Potřebujete-li na webové stránky obstarat finanční prostředky, jedinou možností jsou pak tržiště, kde své produkty či služby začnete nabízet. Jako provizorní řešení do začátku jde o schůdnou cestu k výdělku. Samozřejmě záleží i na oboru vašeho podnikání. Ne všechno je vhodné k prodeji na tržištích a některé obory jsou silně konkurenční, což znamená, že ani tam to nepůjde příliš snadno a vy se budete muset obrnit trpělivostí. Výhodou tržiště je, že budete moci začít nejspíš okamžitě, nevýhodou pak to, že vám může ukrojit podstatnou část výdělku, výjimkou není 30 – 50%. I to je pak důvod, proč mít vlastní webové stránky, nemusíte si odkrajovat z svého zisku a hrabete si na vlastním písečku, konkurence vás tolik neohrožuje.
Výhody tržiště
- Můžete začít téměř okamžitě
- Na tržištích se pohybuje spousta potenciálních zákazníků
Nevýhody tržiště
- Většinou silně konkurenční prostředí
- Není vhodné pro všechny typy nabídky (podnikání)
- Ukrajuje finanční prostředky ze zisku
- S pár produkty nebo jednou nabídkou si málokdy nevystačíte, neustále musíte přicházet s něčím novým
- Ceny musíte ve větší míře přizpůsobovat konkurenci a častěji se uchýlíte ke slevám