Obrázky a grafika
Typy grafiky a obrázků
V nabídce naleznete několik typů obrázků a to:
- obrázky pro web a sociální sítě
- obrázky pro knižní obálky
- obrázkové prvky (jsou určeny k tvorbě kompozice při tvorbě bannerů nebo knižních obálek)
- obrázky pro potisk
- pozadí a textury
- překrytí
- grafické prvky a tvary
- hotové nápisy z různých fontů
Druhy obrázků a grafiky
Obrázky jsou různorodé a zároveň mají odlišné možnosti využití. Jako člověk aktivně vyhledávající nové sledující na sociálních sítích, můžete využít téměř cokoli, od atraktivní tváře, přes přírodu, makro obrázek až po emočně laděnou fotografii. Naopak uživatel podnikající v oboru realit nebo majitel restaurace má o mnoho užší možnosti výběru, stejně jako třeba kadeřník.
V mojí knihovně tak najdete od všeho něco, převážně však:
- obrázky tváří či postav lidí, od běžného po umělecké ztvárnění
- krajiny, scenérie, hory, luka, přírodní krásy
- emočně laděné obrázky s různou atmosférou
- květiny
- zvířata
- jídlo, nápoje
- obrázky módy v běžném i uměleckém pojetí, ale také ilustrace
- makro obrázky
- různé typy struktur a pozadí
- obrázky domů, interiéru, architekturu
- dětské ilustrace
- fantasy obrázky
- příšery a monstra, celkově hororovou či mysteriózní tématiku
- grafické prvky a doplňky pro tvorbu šablon
- různé objekty vhodné zejména k využití při tvorbě knižních obálek
Pro koho jsou obrázky a grafika určeny
Všem uživatelům pohybujícím se na sociálních sítích a propagujících nejen sebe, ale také prezentujících produkty, služby, vlastní tvorbu, dále pak...
- blogerům
- vlogerům
- marketérům
- tvůrcům šablon
- tvůrcům knižních obálek
- tvůrcům webových stránek a vývojářům webových šablon
- grafikům
- všeobecně všem vlastníkům webových stránek a podnikatelům, hledajícím zajímavé vizuály, kterými chtějí zaujmout své publikum
V oboru grafiky se pohybuji už více než deset let, proto vím, jak je mnohdy těžké, přilákat oko online publika. Prostým textem je téměř nemožné zaujmou a už vůbec ne na sociálních sítích, tam se bez dobré grafiky zkrátka neobejdete. Všemožný obsah a reklama se na nás v dnešní době valí doslova ze všech stran, proto je velice důležité, mít po ruce atraktivní obsah, jímž přilákáte pozornost nejen uživatelů internetu, ale zároveň potenciálního zákazníka.
Především tato skutečnost byla pro mne hlavním impulzem vytvořit pestrou knihovnu aktiv, která bude cenově dostupná doslova pro každého.
Stahování obrázků
Veškeré mé obrázky, grafiku i hudbu najdete na úložišti files.fm. Stahování je snadné a pohodlné. Stahovat můžete kompletní galerie, ale i jednotlivé obrázky, záleží na každém z vás.
Po nákupu vám na e-mail přijde odkaz do galerie společně s heslem. Bez hesla není galerie přístupná. Zároveň mějte, prosím, na paměti, že sdílení hesla s jinými uživateli je přísně zakázáno.
To však rozhodně neznamená, že kupujete zajíce v pytli, vůbec ne. Veškeré dostupné obrázky a grafiku, včetně poslechu dostupných skladeb, si totiž můžete dopředu prohlédnout a to právě na platformě files.fm. Tato galerie je určena zahraničním uživatelům, ale obsah je jak pro české, tak zahraniční uživatele stále stejný.
Navíc je vám k dispozici i galerie obrázků zdarma, kde si stahování můžete již předem otestovat.
Pokud by došlo k problému se stahováním, neváhejte mě ihned kontaktovat, abych sjednala nápravu a zádrhel byl co nejrychleji vyřešen. Stačí napsat na ahadesign@email.cz
Velikost obrázků
V dnešní době jsou obrázky využívány především k prezentaci na webu a sociálních sítích, tomu také přizpůsobuji jejich velikost. Obrázky tak netvořím zbytečně velké, ani ve vysokém rozlišení, protože byste je stejně museli zmenšovat. Pro využití a prezentaci na webu, bude i tak komprese potřebná (komprese = zmenšení). Pamatujte na to, že obrázek pro webové stránky, by nikdy neměl být větší než 500 kB (to je maximum). Příliš velké obrázky způsobují pomalé načítaní webových stránek, což je nežádoucí.
Na sociálních sítích je komprese obrázků automatická, nemusíte je tedy zmenšovat. Především pro Facebook naopak doporučuji, ponechat obrázek či banner větší, než je požadovaná velikost. Komprese je tam výrazná a obrázek je potom ve velice špatné kvalitě, hodně rozmlžený, rozpixelovaný. Zároveň je to jediné místo, kde je vhodné vkládat obrázek ve formátu png a bez jakékoli vlastní komprese. Obrázky ve formátu png totiž ani po kompresi neztrácí tolik na kvalitě. U formátu jpg je naopak úbytek kvality markantní, protože obrázek k přichází o detaily.
Velikost obrázků v pixelech
- nejčastější velikost obrázků je ve velikosti 1792 x 2688 px / 96 DPI / jedná se o obrázky určené pro web a sociální sítě
- obrázky pro knižní obálky mohou být i o něco větší a to 2240 x 3360 px / 300 DPI / není to pravidlem, i ty mohou být menší ve velikosti 1792 x 2688 px
- obrázky pro potisk mívají nejčastěji velikost do 3600 px / 96 nebo 300 DPI / tam kde je 96 DPI, je potřeba před tiskem zvednout na 300 DPI
- pozadí, struktury, textury a překrytí mají různou velikost, ale nepřekračují 3500 px, protože se běžně opět používají pouze na webu nebo sociálních sítích
DPI u tvořených obrázků / DPI udává rozlišení
Obecně platí, že obrázky pro web musí být co nejmenší, tudíž by DPI mělo být maximálně 96, nejlépe 72 DPI. 96 DPI tak tvořím nejčastěji a najdete ho u většiny mých obrázků.
300 DPI je naopak vyžadováno u tisku. Obrázků tvořených primárně pro tisk však tvořím naprosté minimum, počet bude navýšen až podle zájmu.
Jak tvořím
S tvorbou obrázků i hudby mi pomáhá AI (artificial intelligence-umělá inteligence), která je doslova fenoménem dnešní doby. Veškeré obrázky jsou pak upravovány v grafických programech. Zásah do obrázků je v různé míře. Některé jsou upraveny více, jiné méně. AI má totiž stále dosti vad na kráse a zcela bezvadné obrázky doposud nesvede, tudíž se bez zásahu téměř žádný obrázek neobejde.
Grafika – grafické prvky, určitá část pozadí, struktury, překrytí (overlays) – jsou dílem pak mé vlastní tvorby.
Autorská práva
Jak nejspíš všichni vědí, na obrázky vytvořené umělou inteligenci se autorská práva nevztahují, což samozřejmě platí i pro mé obrázky, které jsou čistě dílem umělé inteligence.
Na obrázky, které byly výrazněji upraveny či pozměněny nebo na mou grafiku, se však již autorská práva vztahují.
Otázkou je, zda víte, co si po tím máte vlastně představit, proto si nyní dovolím malé vysvětlení. Všeobecně platí, že jakoukoli tvorbu (fotografii, ilustraci, grafiku, šablonu, hudbu...), na níž se vztahují autorská práva nebo licenční podmínky, není možné libovolně užívat bez souhlasu autora nebo vlastníka.
Což ve stručnosti znamená, že nelze svévolně stáhnout jakékoli dílo vyvěšené na internetu a používat jej pro vlastní účely. Tím je myšleno jak osobní, tak komerční.
A jak je to vlastně s obrázky vytvořenými AI? Obdobně, protože i na ty se vztahují licence a vlastnická práva. Ano vlastnická, nikoli autorská. Tvůrce obrázku AI není sice autorem, ale pořád je jeho vlastníkem, tudíž s ním může jakkoli nakládat pouze on a na tom nelze nic změnit. Když si pak přečtete licenční podmínky platforem jako je Midjourney, ale i jiných, sami zjistíte, že nelze stahovat a jakkoli užívat díla jiných uživatelů. V placeném režimu to platí vždy. To co smíte, je využívat volně dostupné prompty. Můžete se tedy pokusit dílo napodobit, ale vždy si musíte vytvořit svoje vlastní.
Čímž chci vlastně říci, že mezi tvorbou samotného umělce a AI, není zase takový rozdíl. Pozor, rozdíl v tom, co se týká svévolného užívání.
Takže kdy je vlastně možné obrázek či jakékoli jiné dílo používat? Pouze tehdy, dá-li k tomu autor nebo vlastník svolení a umístí svou tvorbu na místo k tomu určené, přičemž udělí souhlas k užívání díla. Rozsah a možnosti užívání jsou pak jasně dány licenčními podmínkami.
Při užívání jakéhokoli cizího díla tak nelze přihlížet pouze k autorskému právu, ale především k tomu, kdo má právo dílo užívat a za jakých podmínek.