Jak na dobrou obálku

Jestliže jste nezávislým autorem, který právě přemýšlí, kde si opatřit obálku pro svou knihu, pak je tento text určen především vám. Pravdou je, že hezkou a profesionálně vyhlížející obálku může schválit i nakladatelství, kde se rozhodnete knihu vydat. Ať tak či ona, nyní jste na začátku a máte svůj příběh…, pro nějž potřebujete líbivý obal. Ten bude vaši knihu nejen dobře prodávat, ale také dobře prezentovat.

Je potřeba si přiznat, že trefně vybraná obálka je základ, ať už je uvnitř cokoli. Váš příběh může být skvělý, jasně, ale nejprve si ho musí čtenář všimnout, na svou knihu zkrátka musíte strhnout pozornost. To co je vidět na povrchu, je první na očích. Jde o vaši jedinečnou šanci, kterou nesmíte promarnit! Platí to tím víc, jste-li neznámý a začínající autor.

Náš knižní trh je zatím poměrně specifický. To co obstojí u nás v Česku, by v zahraničí nemělo příliš šancí na úspěch. Český čtenář je stále poněkud konzervativní a drží se při zemi. Pravdou je, že i  to se s pokročilou dobou začíná pomalu měnit, protože doby našich matek i babiček jsou tytam. Co kdysi platilo na ně, již na současného mladšího čtenáře neplatí. Pokud je nedokážete zaujmout na první pohled, vaši knihu si zkrátka nekoupí, na design jsou o mnoho náročnější.

Tady je potřeba se zamyslet nad tím, kdo jsou vlastně vaši čtenáři, na které především cílíte. Nesnažte se zavděčit všem, je to nemožné a stoprocentního úspěchu nelze dosáhnout, stejně jako s vaším příběhem. Budou čtenáři, kteří vás budou vynášet do nebes, ale i tací, kteří vám budou spílat za kdejakou maličkost. Nad tím je potřeba se umět povznést.

Možná máte o vzhledu obálky jistou představu, možná nikoli a stále nad tím přemýšlíte. Zde jsme však u jádra pudla, kde si vlastně takovou obálku opatřit? Na výběr je z několika možnosti a především o tom, je tento text.

Nabízí se vám několik možnosti a předpokládám, že hlavní roli budou hrát především finance, pak také vaše možnosti co se týká grafického umu. Každá z těchto možností má svá pro a proti.

Možnosti při tvorbě obálky:

  • vlastní tvorba
  • koupě hotové obálky
  • ilustrátor
  • grafický designér

Vlastní tvorba obálky

Nespornou výhodou této varianty je úspora financí, na tom se jistě shodneme. Problém však nastává v případě, že nejste zběhlí v oblasti grafiky, nemáte dostatek grafických zkušeností, anebo chybí estetické cítění. Pokud se pro tuto variantu přece jen rozhodnete, zde uvádím několik různých variant.

Většina samotvůrců obálek se dnes uchyluje k Canvě. Hlavně proto, že v ní je možné tvořit zadarmo. K dispozici máte obrázky i grafické prvky. Jako laik si s ní rozhodně vystačíte, na základní grafiku je dobrá. Nevýhodou je, že obálku z Canvy, pozná člověk na první pohled, protože se tyto obálky již hojně vyskytují všude možně na internetu. Canva je prostě amatérská. Podle toho pak mohou vaši knihu posuzovat i čtenáři.

Výběr obrázku / obrázků

Výběr obrázku pro vaši obálku je velice důležitý a není radno jej podceňovat. Je to základ a obálka by měla být odrazem příběhu uvnitř. Každopádně vám v tomto případě doporučuji, zvolit minimálně fotografie z fotobanky. Zapomeňte na volně dostupné obrázky.

Pro obrázky zdarma, bývá hojně využívaný např. Pixabay, ale právě tam, došlo na úpravu podmínek, což se může stát u většiny těchto typů webů, které nabízí obrázky ke stažení zdarma. Nehledě na to, že si autor může za čas svůj postoj rozmyslet a fotografie stáhne. Ty pak není možné využívat pro osobní účely, natož komerčně. Použití volně dostupných fotografií je značně rizikové. Neustále musíte sledovat podmínky daného autora, případně webu, který takové fotografie nabízí a řídit se aktuálními podmínkami. U fotek z fotobanky jste chráněni, ke každé fotografii máte totiž i licenci.

Jak je zmíněno výše, právě u Pixabay došlo k dosti zásadní úpravě licenčních podmínek. Žádnou z fotografií již není možné použít beze změny či grafické úpravy. Pokud chcete fotku používat ke komerčním účelům, což vydání knihy bezpochyby je, musíte obrázek z Pixabay upravit natolik, aby byl jedinečný a svým vzhledem odlišný od originálu. Použití filtru k tomu opravdu nestačí.

Další nevýhodou volně dostupných fotek je jejich okoukanost. Tento problém však mnohdy nastává i u fotografií z fotobanky. Obrázky z fotobank jsou tvůrci obálek hojně využívané a tudíž je spousta fotek opravdu okoukaných. Jeden jediný obrázek uvidíte běžně na padesáti i více obálkách. Proto také tvůrci obálek, upravují fotky z fotobank na různé způsoby, obměňují koncept obálky. Bohužel ani přes toto úsilí není možné, vyhnout se nadměrnému užívání určitých snímků. Spousta obrázků je nadmíru oblíbených a využívaných v nezdravé míře.

 

Obrázky vytvořené umělou inteligencí (AI)

AI aneb fenomén dnešní doby. Kdo by dnes  neznal Midjourney, Delle, Stable Diffusion… Ale jistě, určitě se najdou i tací, co neví o čem je řeč, ale pochybuju, že k nim patří ti, co zavítali na můj web. Jestliže k nim přece jen patříte, pak vězte, není to na dlouho, protože umělá inteligence hýbe světem a jsme teprve na začátku. Ačkoli ne tak docela, vlastně je v jisté podobě téměř všude, jen to není tak patrné. Ta o které mluvím, způsobila nemalý převrat ve světě umění, proto se spousta umělců díky tomu třese vzteky. Asi k tomu mají tak trochu důvod, protože může mnohým vzít část práce, ti co o umělé inteligenci umí smýšlet s nadhledem a koukají do budoucna, ji naopak vezmou na milost, aby ji využili ku svému prospěchu.

Pro ty co neví, ve zkratce řečeno, AI je nástroj pro tvorbu obrázků (Umí toho o mnoho víc, ale nás teď zajímá právě toto téma. Pokud neznáte, doporučuji vyhledávání na internetu.)

Takže…, díky AI si dneska můžeme přijít na opravdu originální obrázky, vytvoří vám nač si vzpomenete. Pokud je v člověku alespoň kousek tvůrčí dušičky, nelze si s ní neporozumět. Sama jsem AI vzala do svého týmu, protože úspora financí pro mé klienty i mého času, je zkrátka nezpochybnitelná. To jí nelze upřít. Samozřejmě je potřeba, naučit se s nástrojem umělé inteligence zacházet, a stejně jako to platí u všeho, AI není pro každého. Musí vás bavit grafika, musíte v tom vidět potenciál a musí vám být užitečná pro víc, než jeden obrázek. Jestliže AI nevyužíváte běžně při práci, nebo nejste s pc a technologiemi příliš dobrý kamarád, asi by vás za pár dní přestala bavit. Toto je však nyní vedlejší. Nás zajímá využití pro tvorbu obrázku na vaši knihu, k tomu vám AI může velice dobře posloužit.

I tato varianta, má svoje úskalí. Obrázky jsou bohužel malé, v nízkém rozlišení. Originální obrázek je vhodný k prezentaci na web nebo sociální sítě. Abyste ho mohli použít jako obálku pro knihu, obrázek je potřeba zvětšit. Lepší kvality nelze jinak dosáhnout a pro tisk jsou v tak malém rozlišení, obrázky zcela nepoužitelné. K těmto účelům zvětšení, slouží samozřejmě různé programy. Na internetu je naleznete jako upscaler. S těmi zdarma nemám dobré zkušenosti, ale pro zvětšení pár obrázků vám možná poslouží. Doporučuji vyzkoušet.

Standardní velikosti návrhu obálek, které tvořím, jsou vždy ve velikosti 1800 x 2700 px / 300 DPI (menší DPI není vhodné pro tisk). Když dělám obálku pro tisk, tam bývá velikost 13 x 20 cm ( což je 1536 x 2363 px / bez ořezu ). U formátu A5 je to pak 1749 x 2481 px. Tak daleko AI bohužel zatím není a obrázky je opravdu potřeba zvětšovat.

Nyní však vezměme v úvahu, že si obrázek chcete vytvořit a zvětšit. Fajn, není nic snazšího, než navštívit stránky Midjourney. Pro tvorbu obrázků pro obálky je zkrátka nejlepší. Samozřejmě můžete vyzkoušet i jiné, ale za sebe doporučuji právě Midjourney. Jak tvořit obrázky zde rozebírat nebudu, protože návodů a článků najdete na internetu nepřeberném množství. Jestli máte chuť se tvorbou obrázků zabývat, s chutí do toho.

Momentálně je však potřeba počítat s tím, že tento nástroj již není zdarma jako kdysi, ale je placený. K dispozici je několik tarifů a cena začíná na 10 dolarech bez DPH. Občas však nabízí možnost vyzkoušení zdarma, web je třeba sledovat. U prvních dvou variant je však jedna nevýhoda. Vámi vytvořené obrázky jsou k dispozici jiným uživatelům a jsou veřejně dostupné v knihovně. Což znamená, že vaše obrázky a výzvy (prompty), mohou využívat i ostatní. Při tvorbě pár obrázků jde pravděpodobně o zcela zanedbatelný fakt.

AI a autorská práva

Jednou z nevýhod AI bezesporu je, že na obrázky vytvořené pomocí umělé inteligence, nelze uplatnit autorská práva. Co to vlastně znamená… Pokud by někdo vytvořil obrázek podobný vašemu, máte zkrátka smůlu. Jaká je však v našich končinách pravděpodobnost, že k tomu dojde? Úplně minimální. Lépe řečeno, je mizivá pravděpodobnost, že se objeví dvě podobné obálky. Pokud byste se i tak chtěli tvorbě podobných obrázků vyhnout, pak je potřeba zvolit tarif PRO, tam si zvolíte i tajný režim a vaše obrázky jsou ostatním zcela nepřístupné.

Ještě je zde pak jedna věc, na níž bych ráda upozornila, jelikož jsem před nedávnem na jednom z nejmenovaných webů vyčetla docela mylnou informaci. Autor píše, že můžete vzít jakýkoli obrázek na Midjourney, který vytvořil někdo jiný a ten pak vesele využívat k jakýmkoli účelům. Vyvedu vás z omylu, není to pravda! Přestože se na obrázky nevztahují autorská práva, nemůžete je svévolně užívat, takhle jednoduše to rozhodně nefunguje, navíc v každé zemi panuje zcela jiná legislativa, co se AI týče.